IV Tarnowski Rajd Pojazdów Zabytkowych
W dniach 4-7 sierpnia 2016 r. odbył się IV Tarnowski Rajd Pojazdów Zabytkowych będący jednocześnie VII Rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Tarnowska impreza z wielką pompą powróciła do kalendarza mistrzostw po 14 latach nieobecności. Co to był za rajd!
Kliknij, aby obejrzeć prezentację pojazdów na tuchowskim rynku.
Frekwencja przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów. Na starcie tarnowskiego rajdu stawiło się aż 42 załóg z całej Polski. Listę startową otworzyli śmiałkowie Karol Węgler i Artur Węgler startujący Renault KJ1 z 1924 r. Dwie minuty później swoją przygodę rozpoczęli Stanisław Szczepanow i Maria Szczepanow w Mercedesie 170V. W dalszej kolejności na linię startową podjeżdżały m.in. Jaguar XK150, Fiat 1200 Pininfarina, MG TD, Triumph TR3A, SAAB 93, Austin Healey 3000 MKIII, Porsche 911E, BMW 2002 ti, Jaguar XKE E-Type V12, Mercedes 280 SL, czy Porsche 928.
Pierwszego dnia zmagań, załogi przejechały malowniczą pętlą wiodącą przez galicyjskie miasteczka z Tarnowa poprzez Lusławice, Zakliczyn, Gródek nad Dunajcem, Wojnicz i Zgłobice. W sumie 147 km w upale, a przecież trzeba było jeszcze zaliczyć próby sportowe i jeden OTJ (obowiązkowa technika jazdy).
Kliknij, aby obejrzeć prezentację pojazdów w Tarnowie i innych miejscach.
Dla odmiany, drugiego dnia rajdu uczestnicy zmagali się w deszczu. Konkurencja rozpoczęła się próbą sportową i konkursem elegancji w Wojniczu, gdzie komandor rajdu Marek Gacek, tegoroczny sędzia na historycznym rajdzie Mille Miglia we Włoszech, przedstawił publiczności pojazdy uczestników. Dalej trasa o długości 95 km wiodła m.in. przez Tarnów (gdzie na płycie Rynku odbył się drugi konkurs elegancji), Pleśną i Tuchów (akurat odbywał I Międzynarodowy Festiwal Wina w Tuchowie).
Śliska nawierzchnia nie ułatwiała zaliczenia prób sportowych i część uczestników miała problemy ze sprawnym przejazdem między pachołkami. Komu niezbyt dobrze poszedł slalom mógł odrobić nieco strat podczas testu z bezpieczeństwa ruchu drogowego i historii motoryzacji.
Po dwóch dniach zmagań zwycięzcy zostali wyłonieni. Zwieńczeniem imprezy był bal komandorski w Hotelu Tarnovia.
„Powrót po 14 latach nieobecności w kalendarzu MPPZ to dla nas duże wydarzenie. Tarnowski rajd okazał się ogromnym sukcesem na skalę Polski. Mieliśmy przyjemność gościć wiele znamienitych załóg i wspaniałych samochodów. Gratuluję zwycięzcom, zwłaszcza w najstarszych pojazdach. Przejazd wszystkich odcinków była dla nich nie lada wyzwaniem” – skomentował Marek Gacek.
Partnerami i sponsorami wydarzenia byli: Urząd Miasta Tarnów, Urząd Gminy Tarnów, Urząd Miejski w Tuchowie, Urząd Miasta Wojnicz, Urząd Miasta Zakliczyn, Urząd Gminy Gródek n. Dunajcem, Urząd Gminy Pleśna, Hubertówka p. Jaworzem, Hotel DUNAJEC, Max Reklama, tor wyścigowy Motodrom, SONAX. Parterem Balu Komandorskiego była marka OSTOYA.
Zwycięzcy w poszczególnych klasach:
Klasa PRE 1945
1. Artur Węgler i Karol Węgler – Renault KJ1
2. Witold Hołubowicz i Ewa Hołubowicz – Singer 9
3. Stanisław Szczepanow i Maria Szczepanow – Mercedes 170V
Klasa Post 1945
1. Tomasz Kaczmarek i Wiktoria Kaczmarek – Citroen BL11
2. Jan Bogacki i Magdalena Bogacka – Saab 96
3. Mirosław Piskorek i Szymon Piskorek – Mercedes 170 DA
Klasa Post 1960
1. Jarosław Ciurzyński i Agnieszka Ciurzyńska – Austin Healey 3000
2. Bartłomiej Mikosz i Elżbieta Doroba – Saab 96
3. Paweł Brukszo i Agnieszka Brukszo – BMW 2002 ti
Klasa Post 1970
1. Łukasz Manthey i Juliusz Michalski – Toyota Corolla
2. Tadeusz Roik i Dorota Błaszczak – Opel Kadett
3. Michał Bargiel i Beata Bargiel – Porsche 911 SC