Co żonglowanie ma wspólnego z czytaniem – czyli finał projektu w Szkole Podstawowej w Tuchowie
Dnia 9 kwietnia 2018 r. w Szkole Podstawowej w Tuchowie odbyła się prezentacja projektu edukacyjnego pt. „Co żonglowanie ma wspólnego z czytaniem?”. Wśród zebranych gości pojawili się rodzice, nauczyciele, dyrektor szkoły oraz burmistrz Tuchowa. Nie zabrakło również młodszych widzów, którzy z zaciekawieniem obejrzeli przedstawienie.
Prace nad projektami rozpoczęły się w październiku 2017 r., kiedy to klasa 2A podczas wycieczki szkolnej uczestniczyła w warsztatach cyrkowych prowadzonych przez pana Wacława Krupę. Potem przez parę miesięcy niektórzy uczniowie przekazywali swoją wiedzę, ucząc dzieci ze świetlicy z klas 1 – 3 żonglowania piłeczkami, czasami przepytując ich z tabliczki mnożenia, żeby później sprawdzić ich postępy w nauce. Reszta klasy zajmowała się wyznaczonymi przez opiekunów zadaniami, do których należała ankieta, prezentacja, filmik i dekoracja sali. Prawie całej klasie ten temat przypadł do gustu, zatem wszyscy uczniowie z uśmiechami na twarzy angażowali się w realizację projektu.
Młodzież świetnie przełamała stres i tremę, opowiadając o zaletach żonglowania, w czym nam pomaga, jak nasz mózg pracuje podczas tej czynności, czy warto nie poddawać się mimo nieudanych prób, ile powinniśmy ćwiczyć, aby zobaczyć rezultaty i wreszcie, czy naprawdę podrzucanie piłeczkami działa pozytywnie na pracę naszego mózgu, a nawet go powiększa?
Powiedzieli kilka ciekawostek, np. że duże firmy znane na całym świecie, takie jak Apple czy Microsoft, zarządzają przerwy dla pracowników, aby oderwali się od pracy i po prostu pożonglowali, gdyż poprawia to koncentrację. Następnie zademonstrowali, czym można żonglować, a był to wszystkim znane i najbardziej popularne piłeczki, chusty, obręcze oraz maczugi. Pokazali jak powinno się korzystać z diabolo, talerzyka jak i flower sticka, które także wpływają na nasze myślenie. Zapewnili, że jeśli nie posiadamy tych przyrządów, możemy śmiało żonglować przedmiotami codziennego użytku, zaś osoby na bardziej zaawansowanym poziomie ćwiczą również z piłami lub nożami. Uczniowie przeprowadzili także ankietę na temat żonglowania z rodziną i znajomymi. Ich odpowiedzi również zaprezentowali, niektóre były naprawdę interesujące. Ogólnym celem projektu klasy 2A było udowodnienie, że nauka nie zawsze musi nam zajmować dużo czasu i żonglowanie daje bardzo dużo korzyści z tym związanych. Dziękujemy rodzicom, dyrektorowi, burmistrzowi oraz innym gościom za przybycie i za nagrodzenie nas gromkimi brawami. Pragniemy także wyrazić wdzięczność przygotowujących nas nauczycielom oraz panu Wacławowi Krupie.
Jowita Grzebień
uczennica klasy 2a