Międzynarodowa wymiana młodzieżowa w Hiszpanii
W dniach 17-24 listopada br. grupa uczniów LO im. M. Kopernika w Tuchowie brała udział w wymianie międzynarodowej w Hiszpanii w ramach projektu „MATHS ROUTES AROUND EUROPE”.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus plus. W wymianie brali udział: Patrycja Drogoś (1b), Paulina Kolber (1b), Małgorzata Giemza (1a), Michał Karpiel (1a) oraz Bruno Potok (1a) pod opieką dyrektora Zbigniewa Budzika orazLucyny Ryndak.
W miejscowej szkole IES Alfonso XI spotkaliśmy się z młodzieżą i nauczycielami z krajów partnerskich: Portugalii, Chorwacji, Włoch, Wielkiej Brytanii oraz kraju goszczącego – Hiszpanii. Program wymiany był bardzo różnorodny. Zwiedziliśmy przepiękną Kordobę i jej sławne zabytki: La Mezquita i Alcazar. Zapanowała hiszpańska zima i pomarańcze dojrzewały deszczu. Złożyliśmy również wizytę burmistrzowi miasta Alcala la Real. Uczniowie w grupach międzynarodowych uczestniczyli w zajęciach w języku angielskim realizując założenia projektu. W środę, 21 listopada, wybraliśmy się na wycieczkę do Grenady i podziwialiśmy przepiękny zespół pałacowy – byłą twierdzę mauretańskich kalifów – Alhambrę. Szukaliśmy tutaj związków matematyki z architekturą. Dowiedzieliśmy się, że podstawą wszystkich elementów budynków i ich elewacji jest kwadrat oraz kolejno tworzone prostokąty o podstawie równej bokowi kwadratu i wysokości równej przekątnej poprzedniej figury. Zdobienia ścian wewnętrznych i zewnętrznych stanowią kształty stworzone na podstawie różnego rodzaju symetrii. Tworzą one niespotykane nigdzie indziej ornamenty. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Parku Nauki. Wycieczkę zakończyliśmy wykładem dotyczącym magii w optyce na Uniwersytecie Nauk Ścisłych w Grenadzie.
W czwartek, 22 listopada młodzież uczestniczyła w zabawach naukowych i konkurencjach dotyczących kultury, historii oraz tradycji wszystkich partnerskich krajów. Dzień zakończył się wspólną radosną zabawą przy tradycyjnych hiszpańskich potrawach przygotowanych przez rodziców.
Na zakończenie wymiany wspięliśmy się na wzgórze (1000m.n.p.) gdzie znajduje się forteca „La mota Fortress”, która powstała za panowania Maurów, w miejscu warowni pamiętającej czasy Imperium Rzymskiego. Pierwotnie nazywała się Al-Andalus, stała na pograniczu świata muzułmańskiego i chrześcijańskiego. Usytuowana była na strategicznym wzgórzu i obejmowała meczet, cytadelę, część mieszkalną i rynek.
Zdobycie tej twierdzy przez chrześcijańskiego króla – Alfonsa XI – zakończyło czasy panowania Maurów w Andaluzji. Na miejscu meczetu zbudowano gotycko-renesansowy kościół (XVI-XVII w.). W XVIII w. miasto zaczęło się rozrastać i zabudowania objęły teren u podnóża góry. Tak powstało królewskie miasto – Alcala la Real. Dzisiaj zamieszkuje je ponad 20 tys. mieszkańców. Otoczone jest rozległymi gajami drzew oliwkowych, a oliwa z tego regionu słynna jest na całą Hiszpanię.
Lucyna Ryndak
Młodzież została serdecznie przyjęta w miejscowych rodzinach, gdzie miała okazję poznać kulturę i tradycje hiszpańskie. Poniżej relacje uczniów biorących udział w wymianie.
Autorka: Paulina Kolber, uczennica klasy 1b LO w Tuchowie
Alcala La Real to niewielkie miasto położone w Andaluzji (Hiszpania), do którego pojechałam na wymianę uczniowską wraz z czwórką innych uczniów i dwójką nauczycieli.
Nasz wylot był zaplanowany na 17 listopada wieczorem. Na miejsce dotarliśmy w nocy i pomimo dużego zmęczenia mieliśmy na tyle sił, aby podziwiać tę raczej niewielką, jasno oświetloną, hiszpańską miejscowość. Rodziny, u których mieliśmy zostać, czekały na nas zaciekawione z typowym, jak się później okazało, dla tutejszych ludzi życzliwym uśmiechem. Od razu mi się tam spodobało, a był to dopiero początek całej przygody. Następnego dnia po przyjeździe do domu zostałam powitana tradycyjnym hiszpańskim śniadaniem, cała rodzina bardzo starała się, abym czuła się u nich dobrze. Bariera językowa nie stanowiła tak wielkiego problemu, czego się obawiałam na początku. Przez cały tydzień uczestniczyłam w różnego rodzaju zajęciach, dotyczących zarówno matematyki jak też tradycji i kultury Hiszpanów. Brałam udział w kilku wycieczkach dzięki którym mogłam poznać piękno tego kraju. Wszystkie zajęcia zorganizowane przez szkołę w Alcala la Real były wspaniałe i ciekawe, lecz uważam, że to możliwość kontaktu z uczniami z innych krajów były najlepszym elementem całego projektu. Nawiązałam wiele nowych znajomości z ludźmi, z którymi w normalnych warunkach nigdy bym się nie poznała. Rozmawiając z nimi mogłam dowiedzieć się różnych ciekawostek dotyczących ich kraju, a także podszlifować swój angielski. Wspólne rozwiązywanie zadań oraz wspólna zabawa sprawiły, że mocno się z nimi zżyłam. Dzięki nowym przyjaźniom zapragnęłam zwiedzić też inne kraje Europy i uczyć się innych języków. Konieczność wyjazdu z Hiszpanii i rozstanie się z nowymi przyjaciółmi było smutne, lecz wiem, że część z nich ponownie zobaczę na wymianie w Polsce.
Cały wyjazd do Hiszpanii na pewno pozostanie na długo w mojej pamięci. Wszystko to czego się tam nauczyłam, doświadczyłam, zobaczyłam będzie mi zapewne bardzo długo towarzyszyć. Nigdy nie zapomną tylu wspaniałych chwil spędzonych w Kraju Oliwek. A może kiedyś znowu pojadę do tego przyjaznego kraju, ale raczej o innej porze roku?!
Autorka: Małgorzata Giemza, uczennica klasy 1a LO w Tuchowie
W dniach 17-24 listopada br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w pierwszej z wymian projektu „Maths routes around Europe” w ramach programu Erasmus plus. Pięcioro uczniów z klas pierwszych odwiedziło miejscowość Alcala la Real w Hiszpanii. Wycieczkę rozpoczęliśmy na lotnisku Kraków-Balice, skąd w sobotę 17 listopada polecieliśmy do Malagi. Po długiej podróży spotkaliśmy się z hiszpańskimi rodzinami, u których później mieliśmy możliwość mieszkać i dzięki którym poznaliśmy tamtejszą kulturę i zwyczaje. Następnego dnia udaliśmy się na wycieczkę po pięknej Kordobie, gdzie zwiedziliśmy znane miejsca, takie jak La Mezquita i Alcazar.
W poniedziałek, po oficjalnym przywitaniu z organizatorami i innymi uczestnikami projektu z krajów takich jak: Anglia, Chorwacja, Portugalia, Włochy i oczywiście Hiszpania, wspólnie udaliśmy się na spotkanie z burmistrzem i radą miasta. Po powrocie do szkoły mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcjach z naszymi rówieśnikami ze szkoły IES Alfonso XI, w której odbywał się cały projekt. Kolejne dni pełne pracy spędziliśmy – zgodnie z myślą przewodnią projektu – na rozwiązywaniu zadań i zagadek matematycznych oraz na wyszukiwaniu powiązań między matematyką i architekturą odwiedzanych zabytków, takich jak wspaniała Alhambra w Granadzie lub Zamek Fortaleza de la Mota w samej Alcala la Real. W napiętym grafiku nie zabrakło jednak czasu na zabawę i integrację. Prace w grupach i różnego rodzaju konkursy pozwoliły nam na zawarcie wielu nowych znajomości oraz pomogły podszlifować umiejętności językowe. Niestety czas minął nam bardzo szybko i nadszedł czas pożegnania. Naprawdę bardzo zżyliśmy się z gościnnymi hiszpańskimi rodzinami, więc szkoda było nam odjeżdżać. W końcu pełni wrażeń, z zapasem wspaniałych wspomnień, wróciliśmy do Polski.
Dla mnie wymiana była niesamowitym przeżyciem, szansą na poznanie nowej kultury, na naukę języka angielskiego oraz wypróbowanie swoich umiejętności językowych w codziennych sytuacjach. To tylko kilka z wielu możliwości, jakie daje uczestnictwo w tego typu wymianie. A perspektywa nawiązania wielu międzynarodowych znajomości naprawdę zachęca do udziału w takim przedsięwzięciu.
Autorka: Patrycja Drogoś, uczennica klasy 1b LO w Tuchowie.
W dniach od 18 do 24 listopada miała miejsce wymiana międzynarodowa w Hiszpanii w ramach projektu “Maths routes around Europe”. Przez tydzień mieszkaliśmy w pięknym mieście Alcalá la Real u rodzin uczniów biorących udział w tym projekcie. Wszyscy byli bardzo mili i serdeczni. Była to świetna okazja do poznania innej kultury oraz tradycji.
Nasz plan był bogaty w różne ciekawe zajęcia. Uczestniczyliśmy w lekcjach, odwiedziliśmy ratusz, w którym odbyło się spotkanie z burmistrzem, mieliśmy także okazję spróbować oliwy z oliwek. Zaplanowano wiele zajęć, które polegały na integracji, poznawaniu naszych kultur oraz siebie nawzajem ale też na zabawie. Zwiedziliśmy przepiękną Kordobę, Grenadę oraz zamek la Mota. Podczas zwiedzania kilkakrotnie rozwiązywaliśmy zadania matematyczne, które w pewien sposób były związane z tym co oglądaliśmy. Pomimo raczej niesprzyjającej pogody zrealizowaliśmy wszystko co zostało zaplanowane. Pod koniec tygodnia pełnego wrażeń zorganizowana została zabawa, podczas której wszyscy dobrze się bawili. Mogliśmy też spróbować tradycyjnych hiszpańskich potraw przygotowanych przez rodziców.
Chwile spędzone w Hiszpanii z całą pewnością będą przez nas zawsze dobrze wspominane. Tego typu wymiany są bardzo pouczającym i ciekawym doświadczeniem, i tak też było w tym przypadku. Spędzając dużo czasu na rozmowach z osobami w naszym wieku z różnych krajów (Portugalia, Włochy, Chorwacja i oczywiście Hiszpania) dowiedzieliśmy się różnych ciekawych rzeczy, nawiązaliśmy wiele znajomości, wszyscy świetnie się przy tym bawiąc. Po całym tygodniu spędzonym w tym gronie ciężko było nam się pożegnać. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w tym projekcie. Była to świetna przygoda, która na długo zostanie w mojej pamięci.
Michał Karpiel, uczeń klasy 1a LO w Tuchowie
Było słoneczne popołudnie. Żegnając Polskę wylecieliśmy w 7–osobowej grupie do Hiszpanii na wymianę w ramach programu Erasmus+ . Opiekunami naszej piątki była Pani Lucyna Ryndak i Dyrektor Zbigniew Budzik. Lot był spokojny jednak podczas lądowania w Maladze mieliśmy turbulencje. Po przyjeździe do Alcala la Real powitały nas rodziny goszczące. Na mnie czekał Alejandro wraz z rodziną. Pierwszego dnia wybraliśmy się na wycieczkę do Kordoby w naszym 7– osobowym składzie. Kordoba była naprawdę piękna lecz wieczorem zaczął padać deszcz. Następnego dnia poznaliśmy pozostałych uczestników Erasmusa. Wieczory spędzałem rozmawiając z Alejandro i jego bliskimi. Często również z Alejandro wychodziliśmy na kolacje spotykając się z jego przyjaciółmi i integrując się wspólnie przy pysznych lokalnych potrawach. Zajęcia i różne zabawy zorganizowane w trakcie wymiany były dopracowane i dobrze się przy nich bawiłem pracując i myśląc nad zagadkami matematycznymi. Osobiście przypadła mi do gustu gra terenowa po Alcala La Real, poznałem historię tego miasta i zabytki. Wycieczka do Granady była super! Poznając tamtejszy piękny zamek, Alhambrę, nauczyłem się przy okazji różnych ciekawostek matematycznych. Nie zabrakło też degustacji tradycyjnej oliwy, która była naprawdę smaczna. Lekcje z obsługi programów były ciekawe i wymagały dużych umiejętności obsługi komputera. Hiszpanie, jak również pozostali uczestnicy wymiany byli bardzo towarzyscy, można to było zaobserwować na dyskotece gdzie wszyscy wspólnie się bawili. Podsumowując wyjazd zaliczam go do bardzo udanych, poznałem wiele osób i zobaczyłem część Hiszpanii, w której nigdy nie byłem. Pożegnanie było najgorszą częścią, ale każdy wiedział, że się zbliża. Po tygodniu pełnym zajęć byłem bardzo zadowolony, że wybrałem wyjazd do Hiszpanii. Rodzina, która mnie gościła była wspaniała. Spędziłem z nimi wyjątkowy tydzień. Było mi bardzo smutno kiedy wyjechaliśmy z Alcala La Real na lotnisko i odlecieliśmy do domu. Jestem pewien, że będę tęsknił za znajomymi z Hiszpanii i z pewnością do nich wrócę.