Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Urząd Miejski w Tuchowie

Powszechny Spis Rolny PSR 2020

#liczysięrolnictwo

W terminie od 1 września do 30 listopada 2020 r., według stanu na dzień 1 czerwca 2020 r., na terenie całego kraju odbędzie się Powszechny Spis Rolny PSR 2020. Udział w spisie rolnym jest obowiązkowy. Spis rolny jest jedynym badaniem statystycznym dostarczającym szerokiego zakresu informacji o gospodarstwach rolnych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Dane ze spisu są wykorzystywane do oceny zastosowanych i kreowania nowych narzędzi Wspólnej Polityki Rolnej.

Podstawowe cele Powszechnego Spisu Rolnego:

  • zapewnienie bazy informacyjnej o gospodarstwach rolnych i związanych z nimi gospodarstw domowych, koniecznej dla realizacji krajowej, regionalnej i lokalnej polityki rolnej i społecznej na wsi;
  • dostarczenie informacji niezbędnych do planowania polityki żywnościowej, trendów hodowli zwierząt gospodarskich, struktury zasiewów upraw rolnych;
  • analiza zmian jakie zaszły w rolnictwie na przestrzeni ostatnich 10 lat;
  • wykonanie zobowiązań Polski w zakresie dostarczenia informacji na potrzeby organizacji międzynarodowych – EUROSTAT, FAO, OECD;
  • aktualizacja statystycznego rejestru gospodarstw rolnych i przygotowanie operatów do pogłębionych badań reprezentacyjnych z zakresu rolnictwa w kolejnych latach.

Jakie pytania usłyszą rolnicy w trakcie spisu?

Dokładny zakres informacji zbieranych w PSR 2020 dostępny jest w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz.U. poz. 1728).

W spisie rolnym będą zbierane dane dotyczące m.in.:

  • osoby kierującej gospodarstwem rolnym,
  • położenia gospodarstwa na obszarach o ograniczeniach naturalnych,
  • osobowości prawnej,
  • typu własności użytków rolnych,
  • produkcji ekologicznej,
  • rodzaju użytkowanych gruntów,
  • powierzchni zasiewów według upraw,
  • powierzchni nawadnianej,
  • zużycia nawozów mineralnych i organicznych,
  • pogłowia zwierząt gospodarskich według grup wiekowo-użytkowych,
  • rodzaju budynków gospodarskich,
  • liczby maszyn i urządzeń w gospodarstwie rolnym,
  • wkładu pracy w gospodarstwo rolne użytkownika i członków jego gospodarstwa domowego oraz pracowników najemnych.

Kto podlega spisowi rolnemu?

Spis będzie prowadzony w gospodarstwach indywidualnych oraz w gospodarstwach rolnych osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. W przypadku gospodarstw rolnych osób fizycznych (gospodarstw indywidualnych) spisem rolnym zostaną objęte wszystkie gospodarstwa rolne o powierzchni 1 ha użytków rolnych i więcej, a także gospodarstwa o powierzchni poniżej 1 ha użytków rolnych prowadzące działy specjalne produkcji rolnej lub produkcję rolną o następującej skali:

  • 0,5 ha – dla plantacji drzew owocowych,
  • 0,5 ha – dla krzewów owocowych,
  • 0,5 ha – dla warzyw gruntowych,
  • 0,5 ha – dla truskawek gruntowych,
  • 0,5 ha – dla chmielu,
  • 0,3 ha – dla szkółek sadowniczych,
  • 0,3 ha – dla szkółek ozdobnych,
  • 0,1 ha – dla tytoniu,
  • 5 sztuk – dla bydła ogółem,
  • 20 sztuk– dla świń ogółem,
  • 5 sztuk – dla loch,
  • 20 sztuk – dla owiec ogółem,
  • 20 sztuk – dla kóz ogółem,
  • 100 sztuk – dla drobiu ogółem,
  • 10 sztuk – dla zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych,
  • 20 pni – dla pszczół.

Ogrody działkowe nie spełniają powyższych kryteriów, więc nie będą objęte spisem rolnym.

W jakiej formie zostanie przeprowadzony spis rolny?

Podstawową metodą realizacji spisu powszechnego będzie samospis internetowy – każdy rolnik będzie mógł dokonać spisu we własnym domu, na własnym urządzeniu mającym połączenie z Internetem, za pośrednictwem interaktywnej aplikacji dostępnej na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Uzupełniającą metodą udziału w spisie będzie wywiad telefoniczny (przeprowadzany przez rachmistrza telefonicznego) oraz wywiad bezpośredni (przeprowadzany przez rachmistrza terenowego, który odwiedzi gospodarstwo rolne pod warunkiem, że pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna w kraju). Rolnicy nie posiadający w domu dostępu do Internetu będą mieli zapewniony dostęp do pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu w lokalu gminnego biura spisowego.

Bezpieczeństwo danych

Spisy, tak jak wszystkie prowadzone przez GUS badania statystyczne, realizowane są w oparciu o nowoczesne techniki teleinformatyczne. Narzędzia oraz procedury w zakresie bezpieczeństwa stosowane przez statystykę publiczną spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewniają pełną ochronę gromadzonych informacji.

Osoby wykonujące prace spisowe są obowiązane do przestrzegania tajemnicy statystycznej. Przed przystąpieniem do pracy rachmistrzowie są pouczani o istocie tajemnicy statystycznej i sankcjach za jej niedotrzymanie. Następnie na ręce właściwego komisarza spisowego składają pisemne przyrzeczenie następującej treści: „Przyrzekam, że będę wykonywać swoje prace na rzecz statystyki publicznej z całą rzetelnością, zgodnie z etyką zawodową statystyka, a poznane w czasie ich wykonywania dane jednostkowe zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich.”

Dane pozyskane podczas spisów mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej. Udostępnianie lub wykorzystywanie danych uzyskanych w spisach dla innych niż podane celów jest zabronione, pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Organizacja prac spisowych w gminach

W gminie (mieście) pracami spisowymi kieruje wójt, burmistrz lub prezydent miasta – jako gminny komisarz spisowy. Zastępcą gminnego komisarza spisowego jest osoba wyznaczona przez gminnego komisarza spisowego. Gmina (miasto) organizuje m.in. nabór kandydatów na rachmistrzów terenowych.

W dniu 15 czerwca br. urzędy gmin (miast) w całej Polsce rozpoczęły nabór na rachmistrzów terenowych do PSR 2020, który będzie trwał do 8 lipca 2020 r. Zgodnie z zapisami ustawy o PSR 2020 nabór kandydatów na rachmistrzów terenowych jest otwarty i konkurencyjny.

Naboru kandydatów dokonuje się spośród osób:

  • pełnoletnich,
  • zamieszkałych w danej gminy,
  • posiadających co najmniej średnie wykształcenie,
  • posługujących się językiem polskim w mowie i w piśmie,
  • które nie były skazane za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Wszyscy kandydaci na rachmistrzów przejdą szkolenie, które zakończy się egzaminem. Szkolenia te odbędą się w okresie sierpień-wrzesień br., a kandydaci na rachmistrzów terenowych podczas szkolenia i egzaminu po szkoleniu będą posługiwać się własnym urządzeniem mobilnym z dostępem do Internetu. Ukończenie szkolenia i uzyskanie wyniku pozytywnego z egzaminu testowego (poprawna odpowiedź na co najmniej 60 proc. pytań) będzie warunkiem koniecznym do wpisania na listę kandydatów na rachmistrzów terenowych, prowadzoną przez gminnego komisarza spisowego. Miejsce na liście zależy od liczby punktów z egzaminu – im więcej, tym lepiej. Rachmistrza terenowego powoła zastępca właściwego wojewódzkiego komisarza spisowego, czyli Dyrektor Urzędu Statystycznego, spośród osób z najwyższą liczbą punktów z egzaminu.                     

Wynagrodzenie rachmistrza terenowego będzie iloczynem stawki 37 zł brutto i liczby zakończonych w pełni bezpośrednich wywiadów z użytkownikami gospodarstw rolnych.

Kontakt:

Bieżące informacje o spisie rolnym dostępne są na stronie internetowej: https://spisrolny.gov.pl/.

Wojewódzkie Biuro Spisowe w Urzędzie Statystycznym w Krakowie
ul. Kazimierza Wyki 3
31-223 Kraków
Tel.:  +48 12 42 04 050
e-mail: sekretariatuskrk@stat.gov.pl

Prosimy wszystkich rolników o przekazywanie informacji o spisie rolnym.

Spiszmy się, jak na rolników przystało!

Wprowadzone środki ostrożności z powodu zakażenia COVID-19

W związku z pojawieniem się ogniska zakażeń koronawirusem w Bazylice Mniejszej w Tuchowie oraz potencjalnym ryzykiem kolejnych na terenie gminy, z dniem 5 czerwca 2020 r. Burmistrz Tuchowa wprowadza następujące środki ostrożności:

  1. Wszystkie jednostki oświatowe dla których organem prowadzącym jest Gmina Tuchów w terminie od 5 do 12 czerwca 2020 roku zostają zamknięte. Organy prowadzące inne niż Gmina zostały poinformowane o tej decyzji z sugestią rozważenia zamknięcia ich jednostek w tym samym okresie.
  2. Kasa w Urzędzie Miejskim zostaje zamknięta do odwołania.
  3. Brak możliwości bezpośredniej obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim, Domu Kultury i Muzeum, Bibliotece Publicznej.
  4. Hala MOSiR zostaje zamknięta z wyłączeniem boiska ze sztuczną nawierzchnią w terminie od 5 do 12 czerwca 2020 roku.
  5. Odwołano wszelkie spotkania z mieszkańcami zaplanowane w okresie od 5 do 21 czerwca 2020 roku.
  6. Odwołano wszelkie imprezy i uroczystości gminne organizowane przez samorząd gminny w okresie od 5 czerwca do 31 lipca 2020 roku.
  7. Mały plac targowy, wtorkowy jarmark oraz parking na płycie funkcjonują bez zmian.

Komunikat SANEPID

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Tarnowie prosi o pomoc w dotarciu do osób, które w ostatnim czasie uczestniczyły w mszach świętych sprawowanych w Bazylice Mniejszej w Tuchowie.

Publikujemy pełną treść komunikatu:

„W związku ze stwierdzonym ogniskiem COVID-19 w domu zakonnym redemptorystów w Tuchowie, prosimy osoby, które uczestnicząc w mszach świętych w dniach 28 maja do 2 czerwca br., przyjmowały Komunię Świętą w kościele lub korzystały z kancelarii parafialnej, lub uczestniczyły w dniu skupienia dla narzeczonych lub też korzystały z poradni rodzinnej przy parafii ojców redemptorystów w Tuchowie, o kontakt telefoniczny z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Tarnowie pod numerami telefonu:

(14) 688 65 55

(14) 688 65 54

(14) 688 65 51

Od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 21:30, w sobotę od 7:30 do 14:30 lub na numer alarmowy, który jest czynny całą dobę: 602-430-042.

Nielegalne składowanie odpadów

Prosimy mieszkańców o szczególną uwagę! W ostatnich dniach na terenie miasta Tuchowa ujawniono dwa miejsca nielegalnego składowania odpadów. Przypadki te zostały zgłoszone do odpowiednich służb i prowadzone jest w tej sprawie postępowanie.

Mieszkańców prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na nieoznakowane samochody przewożące odpady na terenie naszej gminy. Każdorazowo w sytuacji zauważenia podejrzanego transportu lub załadunku/wyładunku odpadów prosimy o zgłoszenie sprawy na policję: 14 628 23 80.

Informacja

W związku z informacją, która została opublikowana na profilu Bazyliki Mniejszej w Tuchowie informujemy, że Urząd Miejski w Tuchowie nie posiada szczegółowych informacji na temat zaistniałej sytuacji.

W przypadku potwierdzenia informacji o zakażeniu COVID-19, będą podejmowane stosowne decyzje i działania zgodnie z zaleceniami służb sanitarnych.

Informacja będzie aktualizowana.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców, których działalność została znacząco ograniczona lub wstrzymana z powodu SARS-COVID-2

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców, których działalność została znacząco ograniczona lub wstrzymana z powodu SARS-COVID-2:

  • Odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty zapłaty podatków,
  • Umorzenie zaległości podatkowych.

Wniosek o umorzenie zaległości może być złożony po upływie terminu płatności, kiedy na koncie podatnika figuruje zaległość podatkowa, np. dla raty majowej – od 18 maja.

Do złożenia wniosku o ww. ulgi można wykorzystać formularz “wniosek COVID”:

Dokumenty wymagane do wniosku w zależności od rodzaju pomocy publicznej:

“COVID”

Jeśli podatnik utracił płynność finansową w wyniku epidemii i nie był on na 31.12.2019 r w trudnej sytuacji, to może wnioskować o pomoc na wsparcie gospodarki w kontekście epidemii COVID-19. Jest to formuła uproszczona. Do wniosku w tej formule należy dołączyć wypełniony formularz do pomocy publicznej COVID. Do udokumentowania utraty płynności podatnik VAT może złożyć deklaracje VAT za okres trzech miesięcy 2020 roku, poprzedzających złożenie wniosku i z analogicznego okresu roku 2019. Jeśli wnioskodawca jest podatnikiem VAT nie jest, może złożyć ewidencje sprzedaży za ww. okresy.  

“De minimis”

W przypadku, gdy przedsiębiorca na 31.12.2019 r posiadał zaległości, do wniosku dołącza wypełniony  formularz de minimis, kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis  uzyskanej w okresie ostatnich trzech lat, tj. za lata 2018, 2019, 2020, lub oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy, a ponadto dokumenty potwierdzające sytuację finansową, np. oświadczenie o sytuacji materialnej, ostatnie zeznanie PIT, CIT,  bilans,sprawozdanie finansowe, a na udokumentowanie wpływu COVID: deklaracje VAT lub ewidencje sprzedaży za okres trzech miesięcy 2020 roku, poprzedzających złożenie wniosku i z analogicznego okresu roku 2019.

Utrudnienia na ul. Kościuszki, Ogrodowej, Widok i Rynek

Dnia 7 i 8 maja częściowo zamknięta będzie ulica Kościuszki, Ogrodowa oraz Widok z uwagi na prowadzone prace naprawczo-konserwacyjne studzienek ściekowych i nawierzchni asfaltowej. Równocześnie informujemy, że w piątek 8 maja prowadzone będą prace konserwacyjne ul. Rynek oraz sąsiednich ulic.

Wobec powyższego prosimy mieszkańców o nieparkowanie samochodów na wyżej wymienionych ulicach.

Za utrudnienia przepraszamy.

Aktualizacja deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Urząd Miejski w Tuchowie informuje, że w sytuacji kiedy nastąpiła zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość np. z powodu powrotu osób z zagranicy lub powrotu studentów mieszkających na co dzień w akademikach i w prywatnych kwaterach, konieczne jest złożenie nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

Wypełniony formularz należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Tuchowie – w Biurze Obsługi Klienta (ratusz) lub przesłać pocztą.

Kliknij, aby pobrać wzór deklaracji.

Przejdź do treści