Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

VeloBiała – zintegrowana sieć tras rowerowych w Małopolsce

VeloMałopolska to unikatowy na skalę Polską, realizowany przez Województwo Małopolskie, projekt budowy sieci regionalnych tras rowerowych o europejskim standardzie. Konsekwentna realizacja opracowanej kilka lat temu Koncepcji Budowy Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych, Biegowych oraz Narciarskich Tras Biegowych w Województwie Małopolskim sprawiła, iż jesteśmy teraz wzorem – jako województwo – dla innych regionów.

Jestem pewien, że w tak trudnych czasach to właśnie turystyka rowerowa pomoże w ożywieniu lokalnej gospodarki i przyczyni się do wzrostu dochodu lokalnych firm – podkreśla Tomasz Urynowicz, wicemarszałek województwa małopolskiego.

Naszym priorytetem jest doprowadzenie do zakończenia budowy tras głównych. Jednocześnie przygotowujemy kolejny etap tzw. VeloMałopolska 2.0, który obejmie trasy pozostałe. Celem aktualizacji opracowanej kilka lat temu Koncepcji jest weryfikacja aktualnego stanu realizacji tras pozostałych i współpracujących (modyfikacja przebiegu, gotowa koncepcja,
dokumentacja techniczna) oraz ewentualne uzupełnienie o nowe trasy (przy czym pod uwagę będzie brany stan ich gotowości do realizacji)
– dodaje wicemarszałek województwa.

Województwo Małopolskie podjęło działania weryfikujące stan tras rowerowych, wybudowanych i planowanych do realizacji, na terenach małopolskich gmin w celu przygotowania aktualizacji Koncepcji Budowy Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych, Biegowych oraz Narciarskich Tras Biegowych w Województwie Małopolskim.

Burmistrz Tuchowa Magdalena Marszałek zgłosiła pilną potrzebę realizacji trasy rowerowej VeloBiała, przebiegającej przez naszą gminę. – Silnie rozwijająca się przedsiębiorczość mieszkańców, a także wzrost zainteresowania naszym regionem wśród turystów pozwala nam sądzić, że planowana trasa rowerowa VeloBiała wspaniale uzupełni ofertę turystyczną i stanie się głównym motorem rozwoju regionu tarnowskiego. Dodatkowym atutem naszego położenia jest linia kolejowa, która jest gwarantem potencjału komunikacyjnego: turystycznego i społecznego – podkreśla Magdalena Marszałek, burmistrz Tuchowa.

Na prośbę marszałka województwa małopolskiego burmistrz Tuchowa przekazała dwie ankiety dotyczące tras rowerowych. Pierwsza z nich dotyczyła trasy VeloBiała – opisuje potencjał trasy i korzyści płynące z jej powstania. Druga ankieta dotyczyła trasy uzupełniającej o roboczej nazwie „Jej wysokość Brzanka„. Pierwsza z ankiet została również wysłana przez gminy Pleśna oraz Gromnik, przez które przebieg trasa VeloBiała. A jeśli chodzi o trasę „Jej wysokość Brzanka”, to w 2021 r. powstanie projekt trasy wraz z zagospodarowaniem budynku stacji kolejowej Lubaszowa położonego w Dąbrówce Tuchowskiej. Działania te pozwolą na pozyskanie środków w nowej perspektywie funduszy unijnych. Niezbędne będzie również porozumienie wszystkich gmin na trasie VeloBiała, aby wspólnie doprowadzić do wybudowania tej trasy.

VeloBiała

Trasa przebiega po najbardziej atrakcyjnych terenach doliny rzeki Białej z widokami na wzniesienia Pogórza Karpackiego. Udostępnia otoczenie rzeki Białej obecnie trudno dostępne, a przez to nieznane. Otwiera nowe możliwości dla turystyki, zwłaszcza w powiązaniu z innymi trasami rowerowymi: EV4, VeloBeskid, VeloRopa.

Koncepcja Budowy Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych, Biegowych oraz Narciarskich Tras Biegowych w Województwie Małopolskim
(na czerwono zaznaczony przebieg koncepcji trasy VeloBiała przebiegającej przez
Ciężkowice, Gromnik, Siedliska, Lubaszową, Burzyn, Tuchów, Buchcice, Łowczów)

Trasa VeloBiała zapewnia ciekawe powiązanie komunikacyjne ekologicznym środkiem transportu: Tarnowa, Tuchowa, Ciężkowic, Bobowej, Stróży, Grybowa, a poprzez VeloBeskid i VeloRopa m. Gorlic i Biecza. Atrakcyjność otoczenia trasy oceniana ilością atrakcji w odległości do kilku km od trasy jest bogata. Na trasie znajdują się m. in. takie atrakcje turystyczne jak Skansen pszczelarstwa w Stróżach, Bobowa z pałacem i centrum koronkarstwa, Dwór Paderewskiego w Kąśnej
Dolnej, Rezerwat przyrody Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach, ścieżka rekreacyjna „Skałka” w Tuchowie oraz winnice.

Trasa mimo swojej krętości zapewnia porównywalne z innymi ciągami komunikacyjnymi długości, a jej minimalne pochylenia czynią jazdę rowerem dużą przyjemnością. Wykorzystuje: wały, brzegi, istniejące lokalne układy drogowe, pas linii kolejowej. Kryterium progowym w przypadku tras głównych jest kryterium nie przekraczania pochylenia 6% na długości powyżej 250 m. VeloBiała spełnia to kryterium. Atrakcyjność trasy oceniana długością niezależnego od drogi samochodowej przebiegu na wale, brzegu rzeki jest duża.

Parametry techniczne trasy rowerowej VeloBiała
Klasa trasy: główna
Długość: 64,6 km
Prędkość projektowa: 30 km/h
Szerokość: 2,5 m
Min. promień łuku poziomego: 20 m
Stopień trudności: trasy łatwa, dla wszystkich rodzajów rowerzystów i rodzin z dziećmi
Początek trasy: Stróże, skrzyżowanie (przecięcie) z VeloBeskid
Koniec trasy: Tarnów, skrzyżowanie (przecięcie) z EV4
Nawierzchnia asfaltowa
Długość trasy po drogach:
• istniejące: 31,1 km
• do budowy: 33,5 km
Średnie pochylenie trasy 2,3% / 2,2%*
Sumaryczne przewyższenie 673 m / 778 m*
Długość podjazdów 29,7 km / 34,9 km *

* wartości szacunkowe, pierwsza liczba podaje wielkość parametru liczonego zgodnie z kilometrażem trasy, druga w kierunku przeciwnym