Samorząd Uczniowski w Zespole Szkół w Tuchowie
Samorząd uczniowski jest jednym z organów szkoły i co roku zaczyna swą działalność od wyborów przewodniczącego. W Zespole Szkół w Tuchowie są one poprzedzone poważną kampanią wyborczą, w trakcie której kandydaci zapoznają wyborców ze swoim programem, propozycjami zmian w życiu szkolnym, odbywają się też debaty, na których przedstawiciele klas mogą kandydatom zadawać konkretne pytania.
Następnie wszyscy uczniowie szkoły mają prawo zagłosować na wybranego kandydata. W tym roku szkolnym wybory na przewodniczącego SU Szkoły Podstawowej im. S. Staszica wygrała Martyna Mikrut, uczennica klasy VI b. Z kolei w Publicznym Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Tuchowie wybory wygrała Natalia Baran.
Na co dzień Samorząd Uczniowski akcentuje swoje istnienie głównie podczas uroczystości szkolnych poprzez wystawianie pocztu sztandarowego, organizując dyskoteki szkolne, czy akcje charytatywne. W tym roku uczniowie Zespołu Szkół w Tuchowie mocno zaangażowali się w zbiórkę artykułów szkolnych dla Fundacji Studio Wschód, 17 akcję Polacy – Rodakom, zbiórkę zabawek i artykułów piśmienniczych w ramach akcji „Paczka na Gwiazdkę dla dzieciaczków z onkologii z Prokocimia” oraz ogólnopolską akcję „Góra grosza”. Ponadto dzieci i młodzież pomagały w przygotowaniu spotkania z Mikołajem oraz zabawy karnawałowej dla dzieci ze Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Nadzieja”. Pierwsze takie działania podjęto już w 2000 roku i od tego czasu stały się tradycją naszej szkoły. Zetknięcie każdego człowieka ze światem osób niepełnosprawnych uczy wrażliwości na cierpienie, zauważania wokół ludzi potrzebujących, pozwala nawiązać relacje między uczniami naszej szkoły a osobami chorymi z uwzględnieniem naszego szacunku wobec ludzkiego cierpienia.
Poza standardowymi działaniami w bieżącym roku szkolnym Samorząd Uczniowski zaproponował także całoroczny konkurs klas, w ramach którego uczniowie brali udział w różnorakich konkursach, za które przydzielane były punkty. Nagrodą główną w konkursie jest dofinansowanie do wycieczki klasowej. W ramach konkurencji w Szkole Podstawowej pojawiły się trzynastego dnia danego miesiąca „Kolorowe dni”, podczas których liczba punktów dla klasy uzależniona jest od ilości ubranych w danym kolorze jej członków. I tak 13 października był brązowym dniem, 14 listopada – pomarańczowym dniem, 6 grudnia – dniem czapki mikołajowej, a 13 stycznia – niebieskim dniem. Można było też zdobywać punkty za jesienną kompozycję z zasuszonych roślin, stroik świąteczny, czy świąteczny wystrój sal przed Bożym Narodzeniem. Przyznawano też punkty za liczbę zaangażowanych uczniów z klasy w organizowane przez Samorząd akcje charytatywne. W sumie w I okresie poszczególne klasy mogły zdobywać punkty w 9 konkurencjach.
W Szkole Podstawowej im. S. Staszica prawie wszystkie klasy z ogromnym zaangażowaniem podeszły do konkursu, bardzo często zdobywając maksymalną liczbę punktów. Dlatego też rywalizacja (zwłaszcza w ostatnich miesiącach) była bardzo ostra, a różnice punktowe między klasami w czołówce minimalne.
Ostatecznie: I miejsce i 89 punktów zdobyła klasa II b – wychowawczyni Beata Ogiela.
II miejsce i 84 punkty zdobyła klasa V b – wychowawczyni Dorota Surmacz
III miejsce i 83 punkty zdobyły klasy II d – wychowawczyni Elżbieta Fryzowska i IV a – wychowawczyni Renata Gąsior.
Doceniając zaangażowanie dzieci dyrektor Szkoły ufundował puchar przechodni, który na apelu podsumowującym I okres został wręczony zwycięskiej klasie.
W Publicznym Gimnazjum im. K. Wielkiego uczniowie mogli zdobywać punkty w 5 konkurencjach. Były to podobnie jak w Szkole Podstawowej – jesienne kompozycje, stroiki świąteczne, świąteczna dekoracja sal oraz akcje charytatywne.
I miejsce wywalczyła klasa III d (wychowawczyni Dorota Cich) uzyskując w sumie 47 punktów. Na drugim miejscu uplasowała się klasa III a (wychowawca Piotr Pierzchała) z 46 punktami. III miejsce zajęła klasa I c (wychowawczyni Marta Mazurkiewicz) zdobywając 39 punktów.
Samorząd Uczniowski działa skutecznie, konkurs klas zaangażował całe zespoły klasowe w wykonywanie różnorodnych zadań, co wpływa na integrację zespołów, wzrost poczucia odpowiedzialności za klasę, uczy zdrowej rywalizacji. Działania podejmowane przez Samorząd Uczniowski rozwijają umiejętności społeczne, organizacyjne uczniów, poczucie odpowiedzialności, tolerancji, demokracji uczniowie, nauczyciele i rodzice mają bezpośredni dostęp do informacji na temat aktualnych działań samorządu, wyników konkursu, czy planów na kolejne miesiące dzięki funkcjonowaniu bloga Samorządu Uczniowskiego na stronie szkoły (zakładka „Samorząd”).
Katarzyna Skrzyniarz, Dorota Cich